Träningsmål, pepp & välmående 🏋️

2019-01-10 @ 17:05:00
[ Inlägget innehåller annonslänkar ]
Att sätta mål - så viktigt. En mållös träning blir inte bara tråkigare, utan också sämre. När du inte vet varför du kliver in på gymmet kan du inte förvänta dig optimala resultat. Målsättningar är A och O för att ta sig framåt. Att våga utmana sig själv. Inte bara sett till träning, det kan appliceras på de flesta områden i livet. Allt ifrån personliga mål, karriär till träning. När jag satt och bläddrade i min egna blogg under tiden jag valde ut bilder inför årsresumén insåg jag att jag kört på exakt samma träningsupplägg i evigheter. Skillnad på reps, övningar osv - såååklart. Men i grunden samma upplägg. Det är inte konstigt att jag har tappat lite av den där härliga peppen senaste året (och inte utvecklats). Och hur ska jag kunna inspirera ER när jag själv inte har min vanliga glöd? Dags för förändring!
Jag satte upp mål utifrån dessa aspekter: 1. Vad vill jag bli bättre på? 2. Vad skulle jag må bra av att göra mer eller mindre av? Enligt mig själv, jäkligt bra utgångspunkter. Jag slog mig ned och insåg dessa saker: Jag vill bli starkare. Det skulle vara framförallt roligt att bli starkare i knäböj där jag tappat mycket. Jag skulle må bra av att få upp flåset i min träning oftare. Inget jag känner för, om jag ska vara ärlig. Jag tycker kondition är jäkligt tråkigt, men jag skulle må bra av det. Jag borde stressa mindre, i allmänhet. Jag ska alltså inte, om jag vill vara snäll mot mig själv, lägga till fler pass. Vill jag få in kondition måste jag trappa ned på styrketräningen och behöver tänka om i upplägget. I grunden - jag ska kliva ur mitt gamla upplägg och få in mer variation. Fokus på att bli starkare och bryta av med "aktiva vilodagar" där jag får upp flås. Färre styrkepass, men mer kvalitét där jag följer upp progression. Konkreta mål som kommer resultera i pepp och samtidigt mer välmående. Jag återkommer med information hur det kommer se ut och hur jag tänker inom kort, förhoppningsvis kan jag bistå med lite inspiration även till er egna träning/upplägg. Under tiden kan ni väl ställa er själva samma frågor. Ju mer konkret ett mål är, desto bättre. Exempelvis: "Springa milen", "Ta X kg i bänk", "Köra minst 3 styrkepass /vecka". För att få fram vad ett bra mål är för just dig, ställ dig frågan "Varför tränar du?". Utgå från svaret på den frågan. Tänk på att försöka sätta ett mål som går att följa upp, som på något sätt är mätbart. Dessa frågeställningar går att applicera ÄVEN på andra områden, exempelvis arbete, studier, förhållanden, personlig utveckling osv. Vad vill du bli bättre på & vad skulle du må bra av att göra mer eller mindre av? Har du något mål med din träning just nu?  
Bild: Kim Petersson Outfit: Hunkemöller
 
// Fitness goals - it's so important to set goals ot be able to improve yourself. Here are some questions for you guys. First of: why do you work out? And then: What do you want to get better at? And what would make you feel better? (is there something you could do more or less of?). Use google translate. 
Taggar: motivation, mål, målsättningar, pepp, träning, träningsmål, välmående;
Kategorier: Träning & Hälsa 2


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Jeanette
2019-01-11 @ 14:06:07

Mål är verkligen så himla viktigt. Mitt mål med träningen nu är att få börja träna igen, jag har inte fått träna på ca ett år så nu ska jag, sakta men säkert, komma tillbaka till träningen igen :)

#2: Yasmine
2019-01-11 @ 17:57:24

Just nu ska jag nå 100 i mark, det har varit mitt mål i flera år. Men i år är mitt år och då ska det ske! :D Tränar aktivt för det :)

Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2019:

01

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0