Sa någon påfyllning?

2014-09-30 @ 19:16:00
 
Är inte detta en ljuvlig syn? Haha ;) Varenda liten QuestBar här hemma var uppäten, så slog minst sagt på stort till denna beställning. QuestBars uppladdat för en lång tid framöver, mhmm! Om det inte blir så att vi äter extra många nu bara för att det känns som om vi har så pass mycket hemma, haha. Nehdå. Detta ska allt räcka ett bra tag. Jag är alltid en periodare, när det gäller typ allt, och hade nyligen QuestBar-period då jag skulle ha det jämt. Till frukost varje dag på ett eller annat sätt, så ja, inte konstigt att de försvann väldigt fort där helt plötsligt? Men som sagt, nu lär det dröja ett tag innan det börjas plockas ur kartongerna igen, iallafall från min sida. Nu har jag istället snöat in mig på det här med gröna smoothies. Så nu är det väl spenat, broccoli, avokado, frysta bär, mandelmjölk m.m som det kommer konsumeras mest av istället, hehe. 
 
Igår blev det vilodag. Känns som om måndagar har blivit standard för mig att ta vilodagar på senaste tiden? Känner ofta att jag behöver måndagar att vila upp mig på. Medan andra vilar upp sig på helgen, vilar jag upp mig från helgen på måndagen, känns normalt? Haha. Jaja. Idag blev det faktiskt lite hemmagymmande. Andra gången i mitt liv som jag väljer hemmapass framför gymmet, tänka sig, det hände igen! ;) Perfekt som idag då jag känner mig allmänt tom i huvudet och inte orkar dra mig bort till gymmet. Biceps och mage funkar helt okej att köra på kroppsvikt, samt lite enklare redskap. Det blir ju inget tungt pass, och jag kommer alltid föredra att åka till ett gym. Passen blir bättre, det är roligare och det blir mer kvalitativt. Men när man inte kan, eller har orken att ta sig iväg är redskap hemma ett bra alternativ. Sen vet jag mycket väl att jag även borde köra högreps för främst mage emellanåt. Fokuserade på det ordentligt idag, så för just detta pass kan det faktiskt vara positivt för mig att inte ha några tunga vikter till hands. Jag tvingas då göra det som jag upplever jobbigt. Är extremt dålig på att köra på tills det riktigt svider i magmuskulaturen. Föredrar att göra tyngre övningar och köra slut på mig på det sättet istället. Jag gillar "the burn" när det kommer till de flesta muskelgrupper. Utom mage och axlar, har svårt att verkligen puscha mig förbi den där gränsen på just dessa. Speciellt mage. Undrar varför? Mage har jag slarvat med senaste tiden också, inte bra. Favoritpass går i perioder, så gör även passen man tycker mindre bra om. Just nu är det där "tråkiga" passet biceps och mage. Gissar dock på träningsvärk imorgon, åtminstone i mage, körde övningar som jag sällan utför och mer intensivt vilket min kropp inte heller är van vid. Men mage är konstigt nog rätt skönt att ha träningsvärk i, haha, eller vad säger ni? :)
 
Imorgon blir det dock definitivt gymmet, då jag tänkte klämma in ett benpass! Planen är att köra två benpass denna vecka. Ett imorgon, och ett i slutet av veckan. Gonna work on that ass, haha ;) Så idag ska jag ladda ordentligt. Både mentalt och med massa maaaat. Imorgon ska energin ligga på topp, så är det bara! Peppppp! :))

 
Sugen på att beställa QuestBars? Du kan hitta dem på exempelvis Svensk Hälsokost eller iHerb.com. Beställer du från iHerb - glöm inte att ange koden KTW062 för att få upp till $10 rabatt på ditt första köp! Osäker på iHerb? Läs mer HÄR. 
Kategorier: Kostillskott Vardag 3

Veckans träning.

2014-09-29 @ 13:32:48
Kategorier: Veckans Träning 0

Är mjölk skadligt?

2014-09-28 @ 19:46:00
 
Jag såg nyligen en dokumentär som heter "Milk", som handlar om precis vad titlen antyder - mjölk. Den tog upp hur komjölk kan påverka vår kropp, där vissa menade att mjölk är och alltid varit en bra näringskälla för oss och andra istället menade att det var rena rama giftet för våra kroppar. Jag äter mycket mejeriprodukter, älskar ost, äter mycket kvarg och har alltid skämtat om att jag aldrig skulle kunna utesluta detta ur kosten, även om jag själv tror att det inte är bra i större mängder. Något annat jag äter mycket av är proteinpulver. Både vassle och kasein. Kasein bakar jag på och äter på kvällarna då det har ett betydligt långsammare upptag än vad vassle har. Kvarg med sitt höga proteininnehåll innehåller till största del kasein. När jag läste runt lite ang. mjölkprodukter efter att ha sett denna dokumentär hittade jag en del information och studier som visar att kasein, som komjölk till största del innehåller, inte är bra för vår kropp. Då jag själv tyckte det var intressant tänkte jag förklara hur och varför även för er.

Nedbrytningen av kaseinprotein innebär stora påfrestningar för vår kropp. Kasein koagulerar och är anpassat för att brytas ned i 4 steg, likt en komage. Till skillnad från kasein är vassle uppbyggt på ett helt annat sätt, en annan form av mjölkprotein, som våra kroppar har lättare att bryta ned och ta hand om. Ett intressant faktum är att komjölk innehåller hela 20 gånger mer kasein än bröstmjölk. Bröstmjölken har vår kropp själv producerat för att ge näring åt våra avkommor, vad den innehåller är utformat för vår egen art. Vi är med andra ord designade för vassleprotein och inte kasein. När vi äter stora mängder komjölk som mejeriprodukterna i butikerna innehåller tvingas vår kropp producera stora mängder enzymer för att kunna smälta detta protein. Vår bukspottskörtel får gå på högvarv och klarar inte alltid av att producera den mängd enzymer som krävs. Den blir istället överstressad och detta kan i sin tur leda till diabetes och andra sjukdomar.

Sverige är ett utav de länder som dricker och äter som mest mejeriprodukter. I många hem har detta en självklar plats på bordet under alla måltider. Och vem har inte växt upp med fraser såsom ”ett stort glas mjölk gör dig stark”? Sverige är även, komiskt nog, ett utav länderna som lider av mest benskörhet i världen. Ganska intressant, eller hur? En stor anledning till varför vi anser att mjölk är så pass nyttigt för oss är att vi får i oss kalcium via mjölken och därmed får ett starkt skelett. Rätt? Fel! Dessvärre är det så att mejerier försurar våra kroppar och den använder då kalcium för att åter igen uppnå ett alkaliskt tillstånd. Mjölk och mejeriprodukter har alltså den totala motsatta effekten! Detta togs även upp i dokumentären ”Milk”, där studier visar att de som dricker som mest komjölk faktiskt har mest frakturer och därmed svagare ben. I dokumentären tar de även upp det här med pastöriseringen av mjölken, dvs  omvandlingen/reningen av bakterier. Det tar dock även bort de nyttiga bakterierna som mjölken innehåller. Det urholkar mjölken på vitaminer och förändrar strukturen på mjölken så att våra kroppar inte kan bryta ner den på ett bra sätt. Kroppen tvingas arbeta hårt, eftersom kroppen behöver mer matsmältningsenzym för att klara av att bryta ner den pastöriserade mjölken. I dokumentären kallade de pastöriserad mjölk ”död mjölk”, då alla aktiva och positiva enzymer blir förstörda genom denna behandling. Utan dessa enzymer är mjölken svår för människan att bryta ned, organen belastas onödigt mycket när vi konsumerar mejeriprodukter.

Jag har alltid ansett att mejeriprodukter absolut inte är nödvändigt för oss, och även mindre bra i stora mängder, men att det rent utav kan vara skadligt för våra kroppar är faktiskt mer än vad jag trott. Jag borde nog ta en och annan funderare på detta, åtminstonde det här med att köpa kasein som alltid haft en självklar plats i kosttillskottsskåpet de två senaste åren. Och även läsa på lite mer om det. Vad tror ni? Vad har ni för åsikter kring det här med mjölkprodukter? 

Edit; Ytterligare en dokumentär som faktiskt visade sig vara mer intressant och ingående på fakta och studier är "Forks over Knives", där talar man mycket om vegansk kost och går in mycket på det här med mjölk och kasein. 

Taggar: Farligt, Gift, Ohälsosamt, Skadligt, allergier, cancer, casein, förstör, inte bra, kasein, mejeri, mejeriprodukter, milk, mjölk, mjölkprotein, onyttigt, orsaka, orsakar, sjukdom, sjukdomar;
Kategorier: Kostillskott 11

Powered by Jasper Roberts - Blog
Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Arkiv

2017:

01 02 03 04 05

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0