Träning är en drog 🤷‍♀️

2019-02-10 @ 20:40:00

Godkväll vänner! Hur har eran söndag varit? För min del har det varit fullt upp. Eller ja, jag har suttit och jobbat framför datorn i princip hela dagen. Utöver en fotografering för ett samarbete på någon timma. Ute i kylan. Endast iklädd tights med hål (de jag bär på bilden) och en tunn tröja. Om jag var frusen när vi väl var klara? Väldigt, haha! Med andra ord - jag var kanske inte mitt bästa pepphumör innan dagens gympass.

Men ett gympass blev det - ett riktigt bra sådant. Ni vet de där passen när man kliver in på gymmet med låga förväntningar och istället känner sig riktigt stark när man väl sätter igång? Ut kliver man med ett stort leende och tonvis av endorfiner. Gymmet ger så mycket positivtet! Visste ni att endorfiner är som kroppens "egna morfin"? Bl.a. dämpar det smärta och ökar välbefinnandet. Utöver endorfiner gör träning att hjärnan frisätter även serotonin, dopamin och noradrenali. Seratonin ger oss en känsla av lugn och tillfredsställelse, dopamin ger den där härliga belöningskänslan och noradrenalin gör att vi känner oss pigga. En naturlig drog och lyckopiller, och ett jäkligt bra sådant! Med andra ord - träning gör dig frisk, stark och lycklig. Så, ska vi börja måndag morgon med träning och starta veckan på bästa sätt? Klart vi ska! 😍💪🏼

// My sunday, work, work and work. And a gymsession. And guys, the gym - the best happy pill there is! Let's start monday morning with a gym sess and kick off this week in the best way. Are you with me? Of course you are! Let's go! 

Taggar: Seratonin, dopamin, drog, endorfiner, noradrenali, träning;
Kategorier: Vardag 4


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Helen
2019-02-11 @ 08:44:27

Jag håller med dej till fullo! Älskar att träna! :) fick till 6 pass förra veckan, funderar på Toughest i år... har du kört nåt sånt lopp? El annat? Kram

Svar: Jaa 😍 men grym du är!! Nej, men ska vara med i ett lopp här i Kalmar i augusti, kommer bli väldigt spännande! 😄
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#2: Alice
2019-02-11 @ 14:21:21

Hej!!
Det är så att jag vill gå upp i vikt, då jag ligger på undervikt, och vill börja träna styrketräning och börja bygga muskler. Jag är dock helt vilsen och vet inte hur jag ska börja. Hur mycket är rimligt att börja träna och vad när man är nybörjare och är underviktig? Hur lägger man upp träningar/scheman? Och hur vet man hur mycket mer man bör äta?
Träning verkar vara en räddare för många som är sjuka i äs och jag tror det hade varit något väldigt bra för mig, men jag vet verkligen inte vart man ska börja då jag aldrig tränat på ett gym. I och med att du började gymma när du var underviktig och att det var en av de sakerna som räddade dig tänkte jag att du kanske har tips på hur man ska börja, så att det även inte blir farligt. Massa kramar!!

Svar: Hej Alice! <3 Förlåt för sent svar! Nu fick jag äntligen tid att sätta mig ned och ge ett ordentligt svar: Jag började väl TYVÄRR träna för tidigt, kroppen är väldigt skör när man är så pass underviktig, skaderisken är hög. Tack och lov gick jag dit med min pojkvän som såg till att jag aldrig pressade mig för hårt (jag hade säkerligen kunnat gå över gränsen annars i mitt allt-eller-inget-mindset jag hade då). Skadar du dig är det något du kan få dras med resten av livet när det kommer till träning och/eller vardag. Dessutom är det lätt hänt att lägga över sina tvångstankar från maten till träningen. Det finns många fall av personer som först lidit av anorexi och gått över till ortorexi. För mig blev det tack och lov inte så, gymmet hjälpte mig istället att sluta se mat och kalorier som något dåligt. Jag började istället känna att jag "tankade" kroppen när jag åt, det blev något positivt. Jag började gilla känslan av att känna mig stark och såg sakta men säkert blev även viktuppgången något positivt. Det är SÅ svårt att säga om jag borde rekommendera styrketräning eller ej, på samma sätt som varje sjukdomshistoria är olika är även resan mot ett friskt liv det. Men om du väljer att kliva in på gymmet - ta det försiktigt, träna INTE med målet att köra slut på dig själv, utan lär dig övningarna och rörelserna på låg vikt. (Faktum är att du inte ens behöver köra hårt för att utvecklas i dagsläget, du lägger i princip på dig muskler av att bara sitta på rumpan om du börjar äta, som sjuk tror man att man bara kommer gå upp i fett om man börjar äta igen, men så är inte fallet, hela kroppen bygger upp sig igen, så även musklerna. Att träna för hårt när man är underviktig stressar bara kroppen och ger dåliga resultat samt skaderisken jag pratade om, jämför det med exempelvis överträning.) När du själv ökar i vikt kan du saaakta öka vikterna på gymmet (försiktigt!), försök vara ärlig mot dig själv, använd inte träningen som ett verktyg att bestraffa dig själv. Träning ska inte vara ångest, kliv endast in på gymmet med positivitet. Kompensera aldrig träning pga mat. Och om du kan - jag tror det kan vara bra att ha med sig någon som har ett friskt och vakande öga på träningen. Någon du vet kan vara ärlig mot dig och säga ifrån om du utvecklar ett osunt beteende. Jag vet inte om mitt svar kommer göra dig klokare, svamlar mest på känns det som. Men något vettigt kanske du får med dig iallafall :* Ta hand dig, massor av kramar! <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#3: Sara Ekman
2019-02-11 @ 16:52:22

Älskar när man ska träna o känner sig helt omotiverad o sen när man väl har kört klart är man huuuur hög som helst typ, haha :D

Svar: Jaaa, såååå härligt 😍😍
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#4: Alice
2019-02-14 @ 17:05:55

Tack så jättemycket för svar! Jag håller med dig om allt du skriver och det är verkligen saker jag ska ta med mig under resans gång som jag får påminna mig med! Så tack!!
Jag undrar bara om du ev. skulle ha något träningsschema som skulle vara en bra start att börja med när man är nybörjade och behöver börja sakta men säkert? Om du eventuellt har skrivit något här tidigare på bloggen eller om du kan rekommendera något? Jag vill verkligen inte börja med för hårda och skadliga pass och tänker att du har en bättre inblick i vad som skulle vara rimligt att börja med? Massor med kramar till dig och tack för du tog dig tiden att skriva ett så långt och fint svar! <3

Svar: Det är svårt att uttala mig när jag inte vet något om dig, både sett till det fysiska (vikt, längd, ålder, hur länge du varit underviktig osv) och psykiska. Ta gärna kontakt med någon kunnig som du kan lägga upp ett schema med. Men om jag utgår endast från vetskapen att du just nu är sjuk - Jag skulle inte börja med mer än 2 pass/vecka. Göra det enkelt och dela upp det med ett överkroppspass och ett underkroppspass. Jag brukar alltid rekommendera fria vikter, men minns att jag själv knappt orkade stången i knäböj i början (inte konstigt med tanke på vad jag hade utsatt min kropp för). Börja med lite maskiner och övningar i kabelmaskinen till att börja med. Sedan kan du lägga in något mer pass om det känns bra efter en tid. Det måste inte vara endast styrketräning. Ett förslag skulle kunna vara att komplettera styrketräningen med yoga. Har du funderat på att anlita en PT? Denna kommer kunna lägga upp ett schema till dig utifrån din situation och dina förutsättningar, samt att du får en trygg start när det gäller utförande osv. Jag har skrivit tips om att vara nybörjare på gymmet (exempelvis http://goforfit.se/2019/january/borja-gymma-tips-for-att-lyckas-med-traningen-2.html) men det inlägget riktar sig inte till de som vill börja träna efter en ätstörning, och jag har dessvärre inga träningsupplägg publicerade för det heller. Jag skulle säga, träna som vilken nybörjare som helst, men var snäppet försiktigare och ha i åtanke att det även ligger psykiska aspekter bakom som du behöver ta hänsyn till. Det gäller att trappa upp långsamt och se till att maten prioriteras före träningen, inte tvärtom. Du ska aldrig hamna i en spiral där du måste träna för att kunna äta. Bara kommentera om det dyker upp funderingar, så ska jag försöka svara så gott jag kan :* <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2019:

01 02 03 04

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0