Mål för att öka träningsmotivationen

2020-01-15 @ 19:58:14
Att sätta mål - en viktigt variabel för att behålla din motivation. En mållös träning blir inte bara tråkigare, utan också sämre. När du inte vet varför du kliver in på gymmet kan du inte förvänta dig optimala resultat. Målsättningar är A och O för att ta sig framåt. Att våga utmana sig själv. Inte bara sett till träning, det kan appliceras på de flesta områden i livet. Allt ifrån personliga mål, karriär till träning. Mitt grundläggande mål när det kommer till träning är att må bra och stärka min kropp, men jag försöker sätta mer specifika mål för att hålla min motivation på topp!
Vad har du för mål? Eller vad skulle du vilja ha för mål? Vill du bli bättre på en specifik övning? Klara en specifik vikt? Ju mer konkret ett mål är, desto bättre. Och något som går att mäta. Undvik mål såsom "Jag vill komma i bättre form" och välj istället mål såsom "Jag vill springa milen", "Ta X kg i bänk" osv. För att få fram vad ett bra mål är för just dig, ställ dig frågan "Varför tränar jag?". Utgå från svaret på den frågan. Tänk på att försöka sätta ett mål som går att följa upp, som på något sätt är mätbart och gärna tidbestämt med en deadline (tänk på att sätta en rimlig tidsram). Vad vill du bli bättre på & vad behöver du då göra mer eller mindre av för att nå målet? Har du något mål med din träning just nu?  
Kategorier: Träning & Hälsa 4


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Emma
2020-01-16 @ 08:54:12

har svårt med exakt detta. självklart blir motivationen sämre. jag tänker ofta att JAG VILL BLI BÄTTRE på tex utfall som jag precis börjat med. men på något sätt verkar inte just det räcka. för "jag ville bli bättre" på knäböj med stång. kör jag nånsin knäböj med stång? nej. jag vet att jag inte är ensam, men vad gör jag gör fel haha :( eller ska jag bara sätta "JAG SKA klara att ta min egen vikt i utfall med stång"....

Svar: Ja, det är just det där, man sätter ofta för diffusa mål. Tydligare mål ger dig en konkret bild på vad du behöver göra för att ta dig dit. Ja, men det är ju JÄTTEBRA! Sätt målet att du ska klara din egen vikt i utfall med stång, samt hur många reps du vill klara. Så målet är x kg, x reps. Gärna ett datum då du ska ha nått ditt mål. Se över hur du ökat hittills och utefter det planera en deadline. Viktigt att det är en rimlig deadline, det ska vara kul att nå målet, inget du ska behöva stressa över för att kunna nå. Är du osäker på tidsram, lägg till några veckor extra så du får tillräckligt med tid. Håll mig uppdaterad hur det går!! :D Åh, nu blev jag också sugen på att sätta nya mål i träningen! :D
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#2: Ajli Müller
2020-01-16 @ 09:53:22

Jisses, jag undrar om jag har något mål... på dansen är nog själva DANSEN poängen. Att ha kul, njuta, skratta. Men jag ska till Alperna vecka 11 så skulle väl behöva rygg och ben fix och färdigt till dess XD

Sömnkvalitet, ångestdämpning och att hålla mig normalviktig (har dock ingen våg, men du fattar, "inte bli tjock") är sådana allmänna mål som jag alltid hoppas på...

Det vill säga: INGA mätbara mål...!

Svar: Låter ju som väldigt bra grundläggande anledningar till träningen :) Nu är jag inte så insatt i dans, men det borde väl vara kul att sätta mål att klara en viss rörelse? :)) Vad är du dansar förresten? Jag hade en period då jag ville börja med dans, men det blev aldrig av, så blir alltid lite avis när personer pratar om att de dansar, haha :D
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#3: Emma Engström
2020-01-16 @ 18:39:25

Saknar verkligen träningen när jag läser detta! Tack för peppen!! Att sätta mål är otroligt bra att göra, så allt blir mer konkret :D <3

#4: Junitjej
2020-01-19 @ 09:45:03

Jag längtar efter att få börja träna igen, men än får jag inte. Jag har nyss haft lunginflammation och går på antibiotika, så min andning måste bli bättre först. Efter det kan jag sätta upp mål.

Min profilbild

linn@goforfit.se »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2020:

01

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0