Träning & Anorexia

2019-03-14 @ 17:10:00

Som tidigare sjuk i en ätstörning får jag då och då frågan "Är träning någonsin ett tvång för dig?" Kan man någonsin bli helt frisk? Jag kommer aldrig någonsin använda träning som ett självskadebeteende igen. Träning ska aldrig vara ett straff mot sig själv. Att ta sig i kragen när det någon dag känns motigt är inte samma sak som att tvinga sig till träning. Jag tycker inte alltid träningen är rolig. Jag älskar träning, men jag går inte alltid med lätta steg till gymmet. "Men varför åker du dit? Är det inte ett tvång då?" Nej, skillnaden är stor. Ibland stannar jag hemma, såklart (jag låter också latheten ta över ibland), men ofta sparkar jag iväg mig själv eftersom jag vet att jag mår bra av det. En rutin i vardagen för mer välmående. Ett naturligt lyckopiller som får mig må bra även fysiskt. För att verkligen uppnå välmående krävs det att man mår bra både fysiskt och psykiskt. Men hur vet man att man tar sig iväg till träningen av bra och inte av negativa orsaker?

Ställ dig själv frågan - tränar du för att må bra eller för att inte må dåligt? När träningen blir ett tvång i den bemärkelsen att man får ångest av att hoppa över ett pass är relationen till träning inte längre sund. Att sätta upp riktlinjer för sig själv man måste "bocka av" innan man får lämna gymmet är även det en rejäl varningsklocka på ett osunt förhållande till träning. Måste du träna en viss tid, göra ett visst antal övningar eller känna på ett visst sätt i kroppen innan du tillåter dig själv att vara klar? 

Du behöver inte träna 7 av 7 dagar för att "få" känna dig duktig eller uppnå resultat. Det räcker faktiskt med så "lite" som 2 pass i veckan. Det måste inte vara allt eller inget. Träning handlar inte heller om att du måste ta ut dig tills du spyr efter varje besök på gymmet. Att plåga sig själv under varje pass samtidigt som man konstant stirrar på klockan och längtar tills det är över ingen träningsglädje. Utmana dig själv. Försök lyfta tyngre. Öka distansen. Eller vad du än har för mål. Men det ska vara kul. Glöm inte bort den viktiga innebörden av ordet hälsa. Att vara tillfreds men samtidigt utmana sig själv. Hitta en balans. Fysiskt, såväl som psykiskt. Det är hälsa för mig. 

// Balance is key - challenge, but never force yourself. "Do you workout to feel good, or not to feel bad?" Use google translate. 

Taggar: anoreixa, anorexi, balans, gymma, hälsosam, ortorexi, sund, träna, träning, ätstörning;
Kategorier: Anorexi / Ätstörning Träning & Hälsa 4


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Carolina
2019-03-15 @ 09:42:44

Verkligen sant det du skriver, förr kände jag att jag var tvungen att träna för att kunna äta vad jag vill. Men nu känner jag att ibland räcker det att jag tar hand om stallet och rider min medryttarhäst någon gång i veckan. Sedan har jag även insett att det är så mycket roligare om man har någon att åka till gymmet med, för det är själva bilfärden dit som ibland är det jobbiga men sen efteråt mår man så mycket bättre!

#2: MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap
2019-03-15 @ 13:14:08

Vilket bra inlägg, så peppande! Jag tränade typ 5-6ggr/vecka innan jag blev gravid med första barnet och fokuserade lite väl mycket på vad jag stoppade i mig. Då tyckte jag inte att jag gjorde något konstigt men såhär i efterhand så var det nog lite väl mycket och lite väl fixerat. Nu försöker jag hitta en balans i livet med både nyttiga alternativ samt unna mig lite onyttigheter ibland. Träna med två små barn är inte det lättaste men jag försöker få till ett par styrkepass hemma i veckan vilket oftast går bra :)

#3: Emma Engström
2019-03-15 @ 14:44:54

Det är verkligen så viktigt att man ställer sig den frågan, för vems skull man tränar. Att hitta en balans är verkligen a och o! Riktigt bra skrivet och tycker det är bra att du tar upp det <3

#4: Luna
2019-04-19 @ 19:32:04

Du är verkligen grymt inspirerande!

Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2019:

01 02 03 04 05

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0