Nej, du blir inte tjock av julmat

2018-12-21 @ 14:04:00

Julafton är runt hörnet - här är mitt bästa tips för en hälsosam jul: Sluta. Stressa. Upp. Dig. Över. Julens. Mat. Jag kan inte betona detta nog. Julen ska inte innebära ångest. För nej, du går inte upp i vikt av julmaten. Det är en ynka dags ätande. (dessutom är julmat över lag bra mat). Jag blir ledsen när jag tänker på hur många därute som i skrivande stund är oroliga inför denna högtid. För jag vet, jag har varit där. Såhär flera år efter min ätstörning är det dock nästan svårt för mig att förstå hur jag kunde göra mat så komplicerat och ångestfyllt? All min energi gick till att förbereda mig inför julafton. Både mentalt och genom att kompensera inför vad komma skall. Att under julafton i huvudet försökna räkna ut hur mycket kalorier jag var uppe i efter varje tugga. Att undvika efterätten eller det där glaset vin. Jag satte en gräns på max antal kalorier för dagen, och avrundade uppåt för att vara på säkra sidan, men jag hade samtidigt panik över att egentligen inte ha full koll. Jag var trött. I både kroppen och huvudet. Stressad, ångesfylld med alldeles för låg energinivå pga för lite mat. Jag var inte närvarande. Allt mitt fokus låg på maten. Istället för det viktiga - Familjen, julens mysiga stämning och allt som hör där till. Det julen faktiskt innebär låg som ett blurrigt töcken i bakgrunden. Allt det fina och mysiga var som bortblåst. 

Är det värt det? Är det inte härliga stunder du vill uppleva? Vill du vara närvarande med familjen eller vill du lägga onödig energi på vad du äter och inte äter? Vill du skapa fina minnen eller bara låta denna mysiga högtid beblandas med ångest? Av alla årets dagar är det väl ändå julafton du som minst borde fokusera på vad du stoppar i dig? Ta dig tid till att ta in dagen och kvällen, din omgivning, slappna av och njut! Vare sig du slåss med pågående ätstörningar eller "lättare" hjärnspöken - lyssna på vad jag skriver. Ät exakt det du känner för. Mat är inget man måste förtjäna eller kompensera. Vad du väljer att äta avgör inte hur du uppfattas eller vem du är som person. Du "blir inte" onyttig av att äta julgodis. Blicka upp från maten när du sitter vid bordet och prata med dina nära och kära, släpp fokuset från tallriken. Tänk på vad du går miste om när du låter ätstörningen styra. Den kommer endast begrava dig i ångest. Var närvande med dina nära och kära. Njut av julen och allt vad den innebär. Lova mig det? Ångest borde inte ta upp ditt liv, varken på julafton eller någon annan dag på året. God jul fina ni ♥

// Christmas Eve is around the corner and my best tip for a healthy Christmas is: Stop. Stressing. About. The. Christmas. Food. Christmas should never go hand in hand with anxiety. To read more - use google translate. 
 
Taggar: julafton, julmat, julstress, julångest, tjock, viktuppgång, ätstörning, ångest;
Kategorier: Anorexi / Ätstörning 2


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Johanna Ahlsten
2018-12-21 @ 14:20:17

Bra skrivet! Julmat är bara helt vanlig mat!

Svar: Exakt så! :)
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#2: Maggan
2018-12-21 @ 20:34:09

❤❤❤

Svar: <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2019:

01

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0