Låt inte träningen ta kontroll över dig

2018-12-04 @ 13:02:00

Desto mer träning desto bättre. Desto nyttigare kost desto bättre. Desto mer, desto mer... till perfektion. Ofta hyllar vi oss själva när vi tränar som hårdast och äter som nyttigast. Och det är klart - när vi tar hand om oss själva mår vi bra. Mår vi bra känner vi oss tillfreds i oss själva. Jag kommer alltid förespråka träning. Och träning är oftast, men inte alltid, rolig. Ibland måste man sparka iväg sig själv. En rutin i vardagen för mer välmående. Det är ett sätt att ta kontroll. Över ditt liv och din egna hälsa. Att lyckas rycka upp sig och inta gymmet när man egentligen hade velat legat kvar i soffan och dega framför en serie är inte bara en vinst till dig själv och ditt välmående, du tränar även upp din egna beslutsamhet och handlingsförmåga. 

Men det är du som ska ha kontroll över träningen, inte träningen som ska ha kontroll över dig. "Tränar du för att må bra, eller för att inte må dåligt?". När träning blir till ett tvång. När ångest uppstår då du missar ett pass. När gränserna pushas och det hela tiden blir "lite mer". När du klankar ned på dig själv då du inte presterar tillräckligt enligt dina egna (påhittade) mått. Då har det gått för långt. Träning ska aldrig vara ett straff mot dig själv. Det är viktigt att utmana sig själv och kunna pressa sig själv, men det är minst lika viktigt att kunna luta sig tillbaka och tillåta sig själv avkoppling och vila. Balans är ett ord alla borde eftersträva. 

Gick passet dåligt? Sådana pass har jag också många av, nästa pass blir troligtivs bättre. Kände du dig svag under passet? Du kanske ätit sämre, sovit för lite och/eller inte gett kroppen tillräckligt med återhämtning? Känns kroppen väldigt sliten kanske det är en god idé att lägga in en extra vilodag. Blev det ett "för kort" pass? Mina egna pass är allt mellan 30 minuter till 2 timmar. Ser jag ned på passet som endast varade 30 min? Nej. Tvärtom. Det är ju grymt att jag ens lyckades få till ett pass trots att jag hade ont om tid, eller hur? 

Sluta klanka ned på dig själv. Höj dig själv istället! Se dig själv, det du gör och hur du kämpar. Inse att vilodagar är lika viktigt som själva träningen. Stressa ned. Gör sådant som får dig att må bra samtidigt som du utmanar dig själv. Ta dig iväg till gymmet och gör ditt bästa, men sträva aldrig efter "perfektion". Ta kontroll på din hälsa och träning, men låt inte träningen ta kontroll över dig. 

 

// Balance is key - take command and control of your life, your health and exercise. But don't let "the image of healty" take control of you. Use google translate. 

Taggar: anorexi, balans, hälsa, kontroll, ortorexi, träning, träningen, välmående, ätstörning, överträning;
Kategorier: Anorexi / Ätstörning Träning & Hälsa 13


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: enna
2018-12-04 @ 19:12:09

Så bra inlägg <3

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#2: Amanda (Swedish Passport)
2018-12-04 @ 19:49:33

Alltså så himla bra, välformulerat och VIKTIGT inlägg! Tror många skulle må bättre av att läsa detta <3

Svar: Tack snälla! Vad glad jag blir :* Om det så ens hjälper någon är det guld värt <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#3: David och Bella
2018-12-04 @ 22:25:03

Du är klok du 🙂💞

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#4: Johanna
2018-12-05 @ 08:42:27

Bra att ta upp detta, träning ska vara roligt och ge energi, inte bara ta energi och lämna oss tomma och slut...

Svar: Exakt så! <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#5: Sallys hus
2018-12-05 @ 11:06:47

Exakt vad jag behövde läsa i dag..;) stort hjärta på det och tack för pepp! Kram Katarina

Svar: Vad himla glad jag blir! Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#6: Johanna Ahlsten
2018-12-05 @ 13:15:58

Mycket klokt! Mer är inte alltid bättre och tvångsmässig träning kan aldrig vara hälsosam träning, som jag brukar säga 👍❤️🌟

Svar: Tack snälla <3 Jaa, mycket kloka ord :*
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#7: Malin torstensson
2018-12-05 @ 16:17:27

Jätte bra skrivit. Jag kan verkligen känna igen mig i det du skriver. Idag är träningen rolig men förr var det under tvång och att man ibland straffade sig själv.

Svar: Tack snälla <3 Så himla skönt att höra att det vänt för dig :* För ja, träning ska vara roligt, inte ett straff mot sig själv <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#8: Yasmine
2018-12-05 @ 18:30:55

Såå bra skrivet! Tack så jättemycket att du lyfter ämnet! Kram

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#9: Alexandra
2018-12-06 @ 10:22:55

Mycket bra inlägg, med viktig information som också formulerades på ett sätt som är lätt att ta till sig! Tack!

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#10: Hannah H
2018-12-06 @ 15:36:57

Vad bra skrivet =) <3

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#11: Josefine
2018-12-06 @ 16:14:25

Mycket bra skrivet!

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#12: Camilla Persson
2018-12-08 @ 20:19:31

Så bra skrivet! ☺️

Svar: Tack snälla <3
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

#13: Maria Pettersson
2018-12-28 @ 19:06:09

Så himla bra skrivet!! Jag känner mig stolt när jag har tränat men hinner jag inte eller inte orkar så är det så. Pga vissa orsaker prioriterar jag det sociala framför träning, som om någon kan fastän jag har planerar träning så ställer jag in träningen. Den går alltid att ”ta igen”!
Hoppas du har haft en fin jul och får ett gott nytt år :)

Svar: Tack snälla <3 Sååå sunt tankesätt fina du! Kram!
GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Arkiv

2019:

01

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0