Marklyft, världens bästa övning?

2017-06-15 @ 14:38:48
Om jag bara hade fått köra en enda övning resten av mitt liv hade nog valet fallit på marklyft! Av flera anledningar, men till stor del för att det är en helt fantastisk övning som får med otroligt mycket muskler, i princip hela kroppen. Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att det utan tvekan är den övning som aktiverar allra mest muskler jämfört med någon annan, knäböj inkluderat. En annan fördel är att man inte behöver någon passning. Bara att droppa vikten om man inte skulle orka. En vanlig spärr för mig när det kommer till att öka att jag automatiskt fegar ur, i exempelvis knäböj, för att jag är alldeles för rädd att faila. (även om spärrarna på ställningen är redo och uppsatta.. I don't know why!)
Dessutom är det en rolig övning! Jag kör som bekant rena marklyftspass då och då där jag kör 10 reps, 12-16 set. Sjukt jobbigt, men jäkligt kul att fokusera totalt på en och samma övning under hela passet (avslutar dock alltid passet med en isolerande övning, exempelvis legcurl då jag ofta vill fokusera på rumpa). Det blir såklart, pga det stora antalet reps, lite lättare vikter. Som ovan där jag kör på 60kg. Men jag tror minsann jag ska ge mig på att maxa något pass framöver. Det var pinsamt länge sedan jag faktiskt lassade på rejält med vikt i marken. Hur mäktigt hade det inte varit att äntligen lyckas med 100kg!? Jag har haft det som ett mentalt stopp, men egentligen borde det inte vara några problem att få upp. Om ni, från och med idag, endast fick utföra en enda övning eller träningsform - Vad skulle ert val landa på? 
// Deadlifts, the best exercise of all time? Deadlifts are a total body exercise, working lots muscles! In other words, a great exersice!
Taggar: bästa, deadlifts, mark, marklyft, marklyftspass, övning;
Kategorier: Träning & Hälsa 2


Follow on Bloglovin
Kommentarer:
#1: Netti Starby
2017-06-16 @ 06:30:06

Eftersom jag tränar hemma och har inga jättegunga vikter så är armhävningar min favorit. Hoppas att du når dina mål snart och lycka till! :-D Kramis

Svar: Härligt :D Tack detsamma fina du :* Kram
GoForFit

#2: Erika
2017-06-17 @ 16:48:47

Just marklyft är en övning som jag verkligen vill lära mig, körde ett marklyftsinriktat pass för kanske ett år sedan när jag tränade med PT och det var något jag verkligen fastnade för!
Dessvärre känns det som att jag har en lång bit kvar till att kunna köra "riktiga" marklyft då jag måste jobba upp min rörlighet ordentligt först. upplever tyvärr att jag då tappar motivationen hur gör du/har du gått tillväga för att hålla uppe motivationen i de lägena?

Svar: Jaa, visst är det en grym övning?! :D Jag förstår, sådant kan såklart vara omotiverande. Att träna rörlighet är ju inte direkt roligt. Tycker nog de flesta, haha. Men det är bara att nöta på. Lägg in kortare sessioner efter vissa pass! När det gäller motivationen tycker jag det kan vara grymt att skriva upp framsteg. Då får du svart på vitt att det faktiskt går framåt. Och se till att hålla i det, jobba på rörligheten kontinuerligt, för då kommer du snart märka markant förbättring. Blir det bara tidvis, sådär något pass emellanåt, blir det såklart omotiverande eftersom det inte kommer direkt ge någon märkbar effekt. Så var envis och fortsätt kämpa på! :)
GoForFit

Powered by Jasper Roberts - Blog
Min profilbild

goforfitse@gmail.com »

LINN STRÖMBERG@INSTAGRAM:

Follow on Bloglovin Follow on Instagram Follow on Facebook


Translate this blog:

mytasteswe.com

Arkiv

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

09 11 12
RSS 2.0